Op 25 april was er opnieuw gemeenteraad. Raadsvoorzitter Frédéric Depypere vat maandelijks de belangrijkste punten samen.
![](https://static.wixstatic.com/media/37b997_b18ddd6a7c834945ac27aed6ce4120b1~mv2.png/v1/fill/w_980,h_552,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/37b997_b18ddd6a7c834945ac27aed6ce4120b1~mv2.png)
Er werd een stand van zaken gegeven over de fusieplannen van de politiezones MIDOW en RIHO. Door de fusie met Tielt verlaat Meulebeke per 1 januari 2025 de politiezone. Op dat moment zal de zone IDOW nog niet kunnen fusioneren met RIHO. Er zijn nog te veel formaliteiten die moeten geregeld worden. Gouverneur Carl Decaluwé heeft er bij de burgemeesters op aangedrongen om de nodige afspraken te maken over de continuïteit van de politiedienstverlening in de zone IDOW vanaf 1 januari 2025. Ook het financiële plaatje is nog niet rond. Het lijkt wel al vast te staan dat Wielsbeke meer zal moeten betalen in de nieuwe politiezone.
De Vlaamse Waterweg neemt diverse initiatieven om de Leie op vlak van recreatie op te waarderen. Hierbij worden onder andere "beleefpunten" gecreëerd langs de Leie, één daarvan wordt het speelbos in Sint-Baafs-Vijve. Een tweede initiatief is het wegwerken van een missing link in de fietsverbinding op de rechteroever van de Leie ter hoogte van het eiland D'Hooie. De gemeenteraad keurde de overeenkomsten voor beide initiatieven goed.
Op vraag van de buurt en met gunstig advies van de mobiliteitsraad kwamen er recent paaltjes op het einde van de Schaapdreef, dit om het sluip(vracht)verkeer van en naar de KMO-zone Saspark onmogelijk te maken. Op vraag van Samen+ keurde een alternatieve meerderheid (met ook Lijst Burgemeester en het onafhankelijke raadslid) het opnieuw openstellen van deze doorgang goed. TEAM8710 stemde tegen, gelet op het advies van de mobiliteitsraad en het enorme draagvlak in de Schaapdreef en Peter Benoitstraat om de paaltjes te behouden. Je leest er meer over in een uitgebreid artikel.
Comments