Op vraag van de buurt en met gunstig advies van de mobiliteitsraad kwamen er recent paaltjes op het einde van de Schaapdreef. Dit om het vele vrachtwagenverkeer van en naar de KMO-zone Saspark onmogelijk te maken. Ook een petitie van 66 handtekeningen toonde het grote draagvlak voor deze maatregel. Samen+ en Lijst Burgemeester hadden er geen oren naar. Zij stemden tijdens de laatste gemeenteraad voor het wegnemen van de paaltjes.
Het schepencollege heeft op 27 februari 2024 beslist om paaltjes te plaatsen op het einde van de Schaapdreef, zodat het vele sluip- en vrachtwagenverkeer niet meer via de Schaapdreef of Peter Benoitstraat naar de KMO-zone Saspark kan rijden.
Deze ingreep kwam er niet zomaar:
Deze beslissing kwam er op vraag van heel wat buren om de veiligheid in de straat te verhogen. Andere ingrepen, meer bepaald het plaatsen van betonblokken en het plaatsen van een hoogtebegrenzer, zoals dit destijds ook voorgesteld werd aan de ondernemers van het Saspark, bleken niet te werken. De betonblokken werden door vrachtwagens verplaatst en de hoogtebegrenzer werd tot twee keer toe afgereden door een vrachtwagen. Het bleek ook niet mogelijk om via GPS-systemen aan te geven dat het Saspark via de Schaapdreef enkel nog voor bestelwagens en personenwagens toegankelijk was. Gevolg: vrachtwagens bleven dus dezelfde route volgen, ondanks het verbod. Er was dus nood aan een meer ingrijpende oplossing.
De mobiliteitsraad werd hierover voorafgaand om advies gevraagd. Onze bestuursleden Danny Vanhoutte en Marijn De Vos waren hierbij aanwezig. Op 3 oktober 2023 luidde dat advies: “De mobiliteitsraad besluit dat een knip op het einde van de Schaapdreef de enige oplossing lijkt om zwaar verkeer in de wijk te vermijden.”
Paaltjes terug weg?
N-VA-gemeenteraadslid Rik Buyse, straks lijsttrekker van Samen+, agendeerde echter een punt op de gemeenteraad om de paaltjes terug weg te doen en weer met een hoogtebegrenzer of betonblokken te werken.
![](https://static.wixstatic.com/media/37b997_ffa8b1a144944538acb99bf7426da3aa~mv2.jpeg/v1/fill/w_980,h_735,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/37b997_ffa8b1a144944538acb99bf7426da3aa~mv2.jpeg)
Aangezien wij als TEAM8710 inspraak hoog in het vaandel dragen, zijn wij afgelopen week gaan spreken met de buurtbewoners. We verzamelden in de Peter Benoitstraat en Schaapdreef in totaal 66 handtekeningen voor het behoud van de paaltjes. Anders uitgedrukt: 94 procent van de inwoners die thuis was, tekende ook daadwerkelijk de petitie en vindt de paaltjes absoluut een goeie zaak.
Samen+ en Lijst Burgemeester besloten echter geen rekening te houden met de petitie met 66 handtekeningen, met de verklaring van enkele buurtbewoners dat het sluipverkeer grotendeels opgelost was en met het unaniem gunstig advies van de mobiliteitsraad. Ondanks het feit dat zij door ons op de hoogte waren gebracht van het zeer ruim draagvlak om de paaltjes te behouden, stemden zij voor het wegnemen ervan. Enkel TEAM8710 stemde voor het behoud ervan.
Dit dossier gaat nu naar het schepencollege om verder te behandelen.
Update 19 juni 2024:
We hebben spijtig genoeg moeten vaststellen dat burgemeester Jan Stevens - eenzijdig en zonder wettelijke grondslag - de paaltjes in de Schaapdreef heeft laten verwijderen.
Wij werden ondertussen gecontacteerd door bezorgde bewoners uit de Schaapdreef en de Peter Benoitstraat. We gaan nu in overleg met de buurt over de volgende stappen. De veiligheid in deze straten blijft de eerste prioriteit voor TEAM8710.
Comments